Semnarea contractului de finanțare pentru proiectul „Întărirea capacității de procesare și analiză a datelor referitoare la criminalitatea organizată și creșterea capacității administrative a Ministerului Public” 

Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, doamna Gabriela Scutea, și ministrul lucrărilor publice, dezvoltării și administrației, domnul Ion Ștefan, au semnat pe 6 august 2020 contractul de finanțare având ca obiect acordarea unei finanțări nerambursabile de către Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Capacitate Administrativă pentru implementarea proiectului „Întărirea capacității de procesare și analiză a datelor referitoare la criminalitatea organizată și creșterea capacității administrative a Ministerului Public” - cod SIPOCA 764/MySMIS 133394.


În vederea implementării acestui proiect, care va avea o durată de 36 de luni, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție (PÎCCJ) a semnat un acord de parteneriat cu Ministerul Justiției, Inspectoratul General al Poliție Române, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră și Institutul Național de Statistică. 


Obiectivul general al proiectului îl reprezintă întărirea capacității de colectare, procesare și analiză a datelor referitoare la criminalitatea organizată și creșterea capacității administrative a Ministerului Public.


Obiectivele specifice vizează realizarea și implementarea, alături de partenerii instituționali, a unui sistem informatic de colectare integrată și transfer eficient al datelor referitoare la criminalitatea organizată care să asigure interconectarea instituțiilor cu atribuții în prevenirea și combaterea fenomenului criminalității organizate.


Ulterior, în cadrul proiectului va fi întocmită Analiza Națională de Riscuri și Amenințări privind criminalitatea organizată (ANRA) și va fi elaborat un proiect de strategie națională pentru combaterea criminalității organizate.


Un alt obiectiv specific este realizarea și implementarea de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a unui portal web securizat accesibil angajaților Ministerului Public, care să întărească capacitatea administrativă a instituției.


Grupul țință pentru prima componentă a proiectului îl reprezintă 50 de angajați cu atribuții/implicați în analiza datelor/informațiilor din Ministerul Public (PÎCCJ - Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism), dar și din cadrul instituțiilor partenere, care vor participa la cursuri de specializare pentru a-și îmbunătăți aptitudinile și abilitățile legate de prelucrarea și analizarea datelor.


Pentru cea de-a doua componentă a proiectului, care vizează crearea unui portal web securizat, grupul țință este constituit din 260 de persoane din cadrul Ministerului Public (procurori, grefieri, specialiști, funcționari publici), care vor urma sesiuni de instruire fie pentru folosirea portalului/sistemului informatic (240 de persoane), fie pentru administrarea sa (20 de persoane). 


Valoarea totală a proiectului este de 33.633.040,50 lei, reprezentând 83,9839 % din bugetul total eligil al proiectului, iar contribuția proprie a Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție este de 5.263.043,14 lei.